NZa: vermelding wachttijden GGZ-aanbieders nog zeer onvolledig

09-05-2016

GGZ-aanbieders voldoet aan de regels over vermelding van wachttijden op hun site. Dat blijkt uit onderzoek van de NZa. Daarnaast omschrijven aanbieders van Basis GGZ hun producten vaak in aantallen minuten, wat niet conform de regels is.

Wachttijden nog onvolledig

De NZa heeft een steekproef gehouden onder 350 ggz-aanbieders, waaronder de vijftig grootste ggz-instellingen. Het meest zorgelijk was de situatie in de Basis GGZ. De aanmeldwachttijd wordt in 41% van de gevallen vermeld. Maar slechts een kleine minderheid van de aanbieders voldoet ook aan de andere regels, zoals:

  • informatie over de behandelwachttijd (tijd tussen intake en aanvang behandeling);
  • informatie over verschillen in wachttijden per verzekeraar;
  • verplichte vermelding van mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de verzekeraar.

Bij grote GGZ-instellingen was de situatie beter. Ook daar voldoet echter slechts één op de twaalf aanbieders aan alle vereisten. Vooral de informatieverstrekking over verschillen in wachttijden per verzekeraar laat nog veel te wensen over.

De NZa roept alle aanbieders op om de vermelding van wachttijden zo snel mogelijk op orde te brengen.

Klik hier  voor het onderzoeksrapport.

Klik hier voor een overzicht van de regels voor vermelding van wachttijden. (tevens opgenomen in ons Dossier Basis GGZ, klik hier)

Basis GGZ: vermelding aantal sessies per product niet toegestaan

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat aanbieders van Basis GGZ bij de omschrijving van de verschillende zorgproducten (Kort, Middel, Intensief, Chronisch) vaak een maximaal aantal minuten of aantal sessies vermelden. Dit is niet toegestaan. Producten zijn gekoppeld aan de zorgzwaarte, met name de ernst van de problematiek. Zij mogen niet omschreven worden in termen van aantal sessies of minuten.

Zie hiervoor ons dossier Basis GGZ in hoofdlijnen, hoofdstuk 3.

[cd_text]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *