Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling

16-09-2021

Auteur: Marike van Gemert

Recensent: Donja Dirks (gz-psycholoog K&J / orthopedagoog)

Steekwoorden: kind en jeugd, gesprekstechnieken, breed toepasbaar, makkelijk leesbaar

‘Hoe meer je in je hoofd zit, hoe minder je doorgaans werkelijk beschikbaar bent voor het kind.’

Hoofdstuk 4: Valkuilen bij het praten met kinderen, pag. 46.

Wanneer ik terugblik op de gesprekken die ik in de afgelopen jaren heb gevoerd met kinderen, zijn er enkele bij die mij maar niet loslaten en waar ik nog steeds af en toe buikpijn van heb. Omdat ik weet dat die kinderen zich toen door mij onvoldoende gehoord en gezien hebben gevoeld. Omdat ik die gesprekken toen niet goed genoeg gevoerd heb en dat later niet meer heb kunnen herstellen. De werkelijke verbinding tussen mij en het kind ontbrak of was ergens verstoord geraakt.

Ik weet gelukkig ook dat er kinderen zijn waarbij ik, in voor hen moeilijke tijden, net wel dat verschil heb weten te maken. Die zich gezien, gehoord en gesteund hebben gevoeld. Om de kans op zo’n ervaring voor meer kinderen te vergroten, is dit praktijkboek een belangrijk werk voor iedereen die beroepsmatig met kinderen en jeugdigen te maken heeft.

Volledig, levendig en praktisch zeer bruikbaar
Marike van Gemert is opgeleid als psycholoog, werkte jarenlang bij de kindertelefoon en is tevens trainer en oprichter van ‘de Academie voor Praten met kinderen’. Ze is van mening dat ieder kind dat te maken heeft met kindermishandeling, recht heeft op een luisterend oor, informatie en eigen inbreng. Over hoe je dat kan doen op een verantwoorde en kindvriendelijke manier schreef ze dit boek. Bij de totstandkoming ervan heeft ze, als aanvulling op haar eigen kennis en ervaring, ook ervaringsdeskundigen, professionals en inhoudelijke experts betrokken. Hierdoor is het een volledig, levendig en praktisch zeer bruikbaar boek geworden.

Drie delen
Het boek bestaat uit drie delen, die enkele hoofdstukken beslaan. In het eerste deel vind je o.a. achtergrondinformatie over kindermishandeling en wat het betekent voor kinderen om op te groeien in onveiligheid. Tevens wordt er aandacht besteed aan de huidige wet- en regelgeving en hulpverleningsstructuur. Vervolgens wordt in deel twee een algemene basis gelegd voor het voeren van gesprekken met kinderen en wordt het model van de drie gesprekscirkels (doel, veiligheid, verantwoordelijkheid) geïntroduceerd. In het laatste deel is aandacht voor meer verdieping en handreikingen voor gesprekken bij kinderen van verschillende leeftijden, achtergronden, met specifieke eigenschappen en uiteenlopende situaties waarmee zij te maken kunnen krijgen. De drie gesprekscirkels komen ook in deze hoofdstukken geregeld terug.

Waardevol en prettig leesbaar
Marike van Gemert doet niet onnodig moeilijk en schrijft in klare taal. Ze slaagt er goed in om relevante theorieën doeltreffend en eenvoudig weer te geven. Het boek staat vol met concrete tips en handvatten en door het boek heen zijn veel voorbeelddialogen, dilemma’s uit de praktijk en citaten van ervaringsdeskundigen opgenomen. Dit maakt het behalve waardevol ook nog eens heel prettig leesbaar. Dit boek gaat zeker mee naar mijn werkplek waar ik ook mijn directe collega’s ga motiveren het te lezen.

Wil je het boek ook lezen? Bestel het bij uitgeverij Bohn Stafleu van Loghem via deze link.