Nieuwe richtlijn meldingen calamiteiten IGZ

28-07-2014

Als zorgaanbieder bent u verplicht om bepaalde incidenten te melden bij de inspectie. Dit geldt calamiteiten en (vermoeden van) seksueel misbruik. Sinds 28 juli is er een uniforme richtlijn voor het opstellen van een rapportage aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) over een calamiteit.

Zorgaanbieders kunnen aan de hand van deze richtlijn hun onderzoek uitvoeren naar een calamiteit. Voorheen waren er verschillende richtlijnen, bijvoorbeeld voor huisartsenposten, ziekenhuizen of valcalamiteiten.

Richtlijn automatisch verstuurd na melding

Zorgaanbieders kunnen net als voorheen verplichte meldingen over calamiteiten doen via het onderdeel ‘Verplichte meldingen’ op deze website. Na de melding van een calamiteit ontvangt de zorgaanbieder automatisch een ontvangstbevestiging. Daarin staat de nieuwe richtlijn voor het uitvoeren van onderzoek naar de calamiteit en het opstellen van de rapportage voor de inspectie.

Andere meldingen ongewijzigd

Alle andere meldingen die zorgaanbieders kunnen of moeten doen, zoals vervalsing van recepten of titelmisbruik, gaan via het formulier ‘Andere meldingen’ op deze website. Deze manier van melden is ongewijzigd. Zodra een melding is verstuurd, bekijkt de inspectie hoe deze onderzocht moet worden en neemt de inspectie daarover schriftelijk contact op met de zorgaanbieder.

Bron: IGZ.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *