Boekrecensie: Verslingerd aan werk

Basisconcepten van organisatiegedrag

Auteur: Jeroen Stouten

Recensent: Patricia Smeets (gz-psycholoog)

Steekwoorden:
doe-het-zelf hulpboek, geschreven voor (beginnend)psychologen, leest makkelijk, toegankelijk, praktische inzichten, verhelderend, zelfonderzoek.

“Werk dat boeit, betekent meer dan je werk graag doen”
De auteur heeft op een toegankelijke wijze een boek geschreven over organisatiegedrag en daarbij de aansluiting gezocht met de praktijk. Het boek leest makkelijk weg en naast theoretische inzichten staan er ook oefeningen in die prikkelen tot zelfonderzoek en het verruimen van je blik. Niet alleen kijken naar wat je inhoudelijk graag doet qua werk, maar ook naar de werkomgeving en de mensen waarmee je gaat samenwerken. Hij stelt dat de meeste aandacht gaat naar de inhoud van het werk terwijl dit niet alleen bepalend is of het werk bij je past. Dat klinkt als een open deur, maar door het bespreekbaar te maken, worden we ons er meer (of weer) van bewust wat kan leiden tot beter afgestemde keuzes. En een betere match tussen je werk en je persoonlijkheid. Ik denk dat de auteur hiermee een goed punt heeft gemaakt. Door het perspectief in te nemen van de (beginnend) psycholoog, leidt het boek mijns inziens tot meer zelfbewustzijn en werkplezier. Dat was ook een belangrijke doelstelling van de auteur en die is wel gehaald. Daarnaast laat dit boek je zien dat je invloed kan hebben, mocht je niet gelukkig zijn op je werkplek. De keuze voor de kleurrijke kolibrie die zijn vleugels uitslaat naar de vrijheid, past hier wel bij vind ik.

Boek voor voor (werkzoekende) psychologen
Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken. Het 1e hoofdstuk gaat over je missie als psycholoog en dus over de vraag wat je wilt betekenen in je werk. Hoofdstuk 2 gaat in op kwaliteitsvol werken en dat dit verder reikt dan routinetaken. Hoofdstuk 3 gaat over wie je bent. Je persoonlijke eigenschappen, vermogens en vaardigheden. Hoofdstuk 4 gaat over de vraag wat je nodig hebt om tevreden te werken. Hoofdstuk 5 gaat over werkmotivatie wat de auteur omschrijft als: “met goesting je bed uitstappen om aan het werk te gaan” Hoofdstuk 6 gaat over werken in een groep. In hoofdstuk 7 komen structuren en normen aan bod waaronder eigen voorkeuren maar ook de sfeer in de organisatie. Hoofdstuk 8 gaat over leiderschap waarbij ook de vraag centraal staat wat maakt dat iemand een effectieve leider is.
Het boek is geschreven voor (werkzoekende) psychologen. Op de achterkant van het boek wordt dit ook benoemd. Toch denk ik dat dit boek ook prima bruikbaar is voor andere beroepsgroepen. Door de doelgroep zo expliciet te benoemen op de achterkant van het boek, laten niet-psychologen het boek misschien terzijde liggen, terwijl ze er wel van kunnen profiteren. Jammer en misschien wel een gemiste kans.

Basisconcepten van organisatiegedrag
Het boek leest makkelijk weg. Definities worden toegelicht waardoor voorkennis niet persé noodzakelijk is. Het is een basisboek dat kort allerlei basisconcepten van organisatiegedrag aanstipt. Wanneer je op zoek bent naar meer theoretische verdieping, blijf je misschien teleurgesteld achter na het lezen van dit boek. Het valt eerder in de categorie zelfhulpboek dan studieboek.

Aandacht voor zelfcompassie en het maken van fouten
Wat mij bijzonder aansprak is het hoofdstuk “Wie ben ik? Persoonlijkheid, vermogens en vaardigheden.” In dit hoofdstuk is aandacht voor zelfcompassie en het maken van fouten. De huidige claimcultuur kan maken dat (beginnend) psychologen te veel bezig zijn met het nastreven van perfectie (uit angst voor fouten en claims) en minder met gewoon contact maken met cliënten en collega’s. Door in dit hoofdstuk mildheid tegenover eigen fouten te benadrukken, geeft de auteur ook aandacht aan de constructieve kant van fouten, namelijk dat je kunt leren van je fouten.
Concluderend denk ik dat het boek een aanrader is voor zowel beginnende als ervaren psychologen, om (weer) stil te staan bij eigen drijfveren en persoonlijke waarden.

Wil je het boek ook lezen? Bestel het bij uitgeverij Pelckmans Pro via deze link.