Boekrecensie: Te vroeg volwassen

Auteur: Marinka Kamphuis

Recensent:
Sanne van Egmond ((Buiten)Psycholoog en Cognitief gedragstherapeut VGCt i.o.)

Steekwoorden:
naslagwerk, wetenschappelijk onderbouwd, verdiepend voor behandelaar, systeem gericht, uitgebreid, geen protocol, zowel K&J als V&O

”Vrijwel altijd is een belangrijk aspect van de parentificatie, dat er onevenredig veel van de kinderen wordt gevraagd”

Marinka Kamphuis is een ervaren klinisch psycholoog en psychotherapeut die in haar vrijgevestigde praktijk mensen helpt die onder andere vastgelopen zijn als gevolg van parentificatie. Ook geeft ze les op verschillende Hogescholen. In haar boek geeft zij een compleet overzicht van de verschillende aspecten rondom parentificatie, waarmee ze hoopt cliënten erkenning en herkenning te geven. In de verschillende hoofdstukken geeft ze uitleg over wat parentificatie is, over de soorten parentificatie, de oorzaken en welke soort gezinnen meer risico lopen. Tot slot bespreekt ze ook de belangrijkste behandelkaders en wordt er gekeken hoe parentificatie past binnen bekende behandelvormen zoals systeemtherapie en schematherapie.

Uitgebreide informatie over verschillende risicogroepen en soorten parentificatie
Het boek bevat veel voorbeelden, waardoor het goed als naslagwerk voor psychologen te gebruiken is. Er is zeer uitgebreide informatie over de verschillende risicogroepen, soorten parentificatie en wat de gevolgen daarvan zijn. Voor elke casus is er ‘op maat’ informatie. Er is, zoals ook in het boek benoemd wordt, nog weinig literatuur beschikbaar over parentificatie. Met dit boek heb je dus een mooie uitgebreide samenvatting van wat er al wél bekend is. Het geeft daarnaast handvatten voor behandelaars die met jeugd en/of met volwassenen werken.

Concrete handvatten
Het boek geeft concrete handvatten om cliënten die geparentificeerd zijn geraakt, te behandelen. En doordat er ook verwezen wordt naar onder andere schematherapie, kan ik in de toekomst makkelijk dingen toevoegen aan mijn, al eerder ingezette, behandeltechnieken. Ook de inhoud van het boek helpt mij om cliënten nog meer herkenning en erkenning te geven, zodat ze weten dat ze niet de enige zijn. Sterker nog; in het boek komt ook meermaals naar voren dat het problematiek is die veelvuldig voorkomt.

Overspoeld met feiten en informatie
Voor de behandelaren die het willen gaan gebruiken heb ik nog een tip; Lees het boek (en dan met name de hoofdstukken over de risicogroepen) niet in één keer. Lees slechts de hoofstukken die betrekking hebben op jouw eigen casus. Anders word je overspoeld met feiten en informatie, die je misschien op dat moment niet nodig hebt. Het boek heeft duidelijke hoofdstukken, dus al scannend vind je snel waar je naar op zoek bent.

Wil je het boek ook lezen? Bestel het bij uitgeverij Boom via deze link.