Boekrecensie ‘Emotieregulatie als basis van het menselijk bestaan’

01-04-2020

Auteur: Nelleke Nicolai

Recensent: Bart van der Meer – Psycholoog in opleiding tot gz-psycholoog

Steekwoorden: Studieboek, hechting, emotieregulatie, theoretisch

Een prettig leesbaar studieboek schrijven over een ingewikkeld onderwerp als emotieregulatie is niet eenvoudig, zoals Nelleke Nicolai laat zien. Eerder schreef ze over empathie en gender, en nu ligt er een boek over emotieregulatie. Een monster van een onderwerp, dat opvallend genoeg in minder dan 300 pagina’s past. Dit zou iets moeten betekenen voor de informatiedichtheid, en dat doet het helaas dan ook. Naast de psychologische kant van emotieregulatie, beschrijft Nicolai ook over de biologische kant, alsmede verschillende hechtingstheorieën. Hierdoor is het een boek geworden met veel informatie per pagina. Dit bevordert het doorlezen helaas niet, en het is dan ook geen boek om eens rustig te lezen na een lange werkdag vol ingewikkelde behandelingen.

Hoog niveau
Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel, er is genoeg positiefs te melden over het boek. De schrijfster laat zien dat ze veel kennis bezit en die graag deelt met haar lezers, waarmee je als lezer het gevoel krijgt echt iets op te steken over affect, emoties, en gevoel. Dit vertaalt zich in sommige gevallen 1-op-1 naar de behandelkamer, waar verschillende delen van het boek meteen ingezet kunnen worden. Toch is het geen boek dat voor iedereen geschikt is. Daarvoor is het niveau te hoog en de leesbaarheid toch wat te gemankeerd. Waar de kennis van Nicolai niets te wensen overlaat, blijf je bij het lezen van het boek wel zitten met de vraag of het hier en daar niet wat soepeler had gekund.

Specialistisch studieboek voor gz- of klinisch psycholoog
Emotieregulatie is, zoals je op basis van de titel zou verwachten, een specialistisch studieboek. Met de hoge informatiedichtheid en vele casussen is het geschreven voor therapeuten. Het boek is niet geschreven voor masterstudenten, en het lijkt eerder aan te sluiten bij het werkgebied van een gz- of klinisch psycholoog. De vele casussen in het boek helpen om de theorie begrijpelijk en toepasbaar te maken, meteen nadat je het hebt gelezen. Als je de uitdaging aan wilt gaan, dan biedt het boek meer dan voldoende kennis die je toe kunt passen in de behandelkamer.

Wil je het boek ook lezen? Bestel het bij uitgeverij Bohn Stafleu van Lochem (BSL) via deze link