Boekrecensie ‘Antwoorden op agressie en grensoverschrijdend gedrag’

19-02-2020

Auteurs: Veerle Dupont en Geert Taghon

Recensent: Judith de Ruiter – de Ruijter / gz-psycholoog

Steekwoorden: praktijkboek, agressie, praktische handvatten, naslagwerk, incidenten, crisis

“Agressie is ‘gedrag waarbij een persoon schade toebrengt aan materiaal of de psychische of fysieke grenzen overschrijdt van zichzelf of een andere persoon’.” Dit is de definitie van agressie in het boek ‘Antwoorden op agressie en grensoverschrijdend gedrag’ door Veerle Dupont en Geert Taghon. De schrijvers hebben beide ruime ervaring in het werken met potentieel agressieve cliënten, maar ook als trainer in de omgang met agressie. Deze ervaring komt duidelijk naar voren in het boek.

Cyclisch verloop van een agressie-incident
Het boek begint met uitleg over de definitie van agressie en de verschillende soorten, geeft cijfers en rekent af met misverstanden die bestaan rondom agressie. Vervolgens worden handvatten geboden hoe om te gaan met agressie. Agressie is grensoverschrijdend gedrag, dus dit deel begint met het leren herkennen van je eigen grens. Vervolgens geeft het boek een uitleg over het cyclische verloop van een agressie-incident. Het geeft dan praktische handvatten wat je kunt doen in de verschillende fases. Ook geeft het boek uitleg over de gevolgen van agressie voor slachtoffers en het hoe en waarom van een agressiebeleid voor een organisatie. Het boek sluit af door aandachtspunten te geven bij het werken rond het thema agressie, werkmateriaal en oefeningen om ermee aan de slag te gaan. Met deze oefeningen kun je zelf een training opzetten over het thema agressie.

Praktisch handboek
Het boek is een praktisch handboek, dat zeker van toegevoegde waarde is voor professionals die werken in een omgeving waar agressie voorkomt. Ook voor een psycholoog die gaat werken in een nieuwe sector, waar mogelijk meer agressie voorkomt, raad ik aan het boek te lezen. Ook is het boek handig om in de kast te hebben staan. Door de duidelijke inhoudsopgave kun je snel een relevante informatie vinden. Alle uitleg wordt verduidelijkt met wetenschappelijke theorieën en met praktijkvoorbeelden onderbouwd.

Nuttig voor elke psycholoog
Het boek is in het Vlaams geschreven. Naarmate je verder in het boek komt, raak je hier wel aan gewend. De vele voorbeelden die gebruikt worden, maken dat je de informatie makkelijk onthoudt. Het boek vertelt ook over de prevalentie van geweld, deze cijfers zijn vrij schokkend. Agressie komt erg veel voor, waardoor dit boek eigenlijk voor elke psycholoog nuttig is!

Uit laten razen
Na het lezen van dit boek ben ik beter voorbereid op een eventuele agressieve cliënt. Ik weet dat het normaal is om zenuwen te voelen in zo’n situatie. Gelukkig weet ik nu ook hoe ik moet reageren. Daarnaast kan ik teams nu beter helpen te reageren op agressief gedrag. Een van de belangrijkste lessen: laat iemand eerst uitrazen, laat hem dan met rust en ga pas na een tijdje praten over het gedrag.

Wil je het boek ook lezen? Bestel het bij uitgeverij Pelckmans Pro via deze link.